lauantai 18. helmikuuta 2012

Smithin SOCTAC-malli - tehtävä nro 3

Periferiassa on ihan mukava asua, mutta tosi hankala sivistää itseään!!! En löytänyt Paul R. Smithin kirjaa Strategic Marketing Communications Savonlinnan kaupungin enkä Mikkelin ammattikorkeakoulun kirjastosta. Ajattelin, että ostan sen sitten sähköisesti. Olen nyt etsinyt kirjaa e-book kaupoista, mutta ihan toivottamalle tuntuu. (Vai enkö osaa etsiä oikein?) Amazonista saisi printtiversion, mutta tämän tehtävän dead-line olisi ohi siinä vaiheessa, kun kirja olisi käsissäni. Joten pieni tuskan hiki pukkaa muustakin kuin melkein 39 asteen kuumeesta, joka on jatkunut jo torstaista saakka :(.


Nyt joudun siis turvautumaan toissijaisiin läheteisiin ja opiskelukavereiden blogikirjoituksiin. Heli kuvaili mielestäni selkeästi blogissaan Smithin rekisteröimän SOCTAC-mallin. Tehtävämme oli kirjoittaa markkinointisuunnitelman laatimisesta aikana ennen Internetiä ja sen jälkeen. Smithin
SOCTAC-mallissa on kuusi askelta.

1. Situation: Missä olemme nyt?
Ennen uuden markkinointusuunnitelman laatimista yrityksen tulisi analysoida sekä omia resursseja, vahvuuksia, heikkouksia, uhkia ja mahdollisuuksia sekä miten yritys asemoituu suhteessa kilpailijoihin. Yrityksen asiakkaiden kohderyhmien analysointi on myös tärkeää.

Internet aikana kilpailuymäristön analysointi on huomattavasti helpomaa kuin ennen sitä. Tietoa kilpailijoista voi saada nopeasti muutamalla klikkauksella.  Internetin ansioista yritykset voivat saada nopeasti myös asiakkaiden palautetta ja kommentteja yrityksestä mm. sosiaalisen median välityksellä. Internetaikana erilaiset CRM-ohjelmat auttavat asiakassuhteiden hallintaa.

2. Objectives: Missä haluamme olla?
Ennen markkinointisuunnitelman tekoa yrityksen on tärkeää määrittää  markkinoinnin
tavoitteet,  Esim. Tunnettuuden kasvattaminen, myynnin kasvattaminen, uusien tuotteiden lanseeraus. Erityisen tärkeää on tietää ja tuntea kohderyhmät, joita yrityksen asiakkaiksi halutaan.

3. Strategy: Mitä pitää tehdä, jotta pääsemme sinne?
Yrityksen on luotava strategia, jota soveltamalla tavoitteisiin päästään.

4. Tactics: Mitä toimenpiteitä aiomme tehdä?
Kun yrityksellä on tiedossa tavoitellut kohderyhmä/t ja ja markkinoinnin tavoitteet, on sen helpompi määritellä toimenpiteet ja kanavat, joissa markkinointi toteutetaan. Silti tämä ei ole helppoa, sillä Internetin myötä markkinointikanavien valinta on fragmentoitunut entisestään, kun markkinointiviestintämixiä rakennettaessa on entistä enemmän vaihtoehtoja.

Internet antaa markkinointiin ihan uudenlaista vauhtia vs. aika ennen Internetiä, sen avulla voidaan tavoittaa asiakkaita helposti, nopeasti ja kustannustehokkaasti, kun tarkka kohderyhmä on tiedossa. Yrityksen pitäisi nykyisin hallita enemmän kanavia kuin aiemmin, eli tarvitaan sekä osaamista että työaikaa joko omasta takaa tai sitä on ostettava.

5. Action: Miten toimimme?
Markkinointisuunnitelmaa tehdessä on hyvä määritellä tarkasti työnjako, kuka tekee ja vastaa mistäkin osa-alueesta. Tärkeää on myös, että yrityksen sisäinen viestinä pelaa, eli tieto eri markkinointikampajoista ja niiden sisällöstä on myös yrityksen myyjillä. Internetin avulla yrityksen sisäinenkin viestintä voidaan hoitaa tehokkaasti.

Toimintaa suunnitellessa olisi hyvä määritellä, kuka yrityksessä vastaa asiakkailta tuleviin viesteihin nopeasti. Asiakkaiden mahdollisuus reagoida välittömästi yrityksen Internetin kautta lähettämiin markkinointiviesteihin on suuri muutos vs. perinteinen media.

6. Control: Miten seuraamme onnistumistamme?
Markkinoinnin tehoa on aina pyritty seuraamaan, mutta Internetaikana siihen on ihan uudenlaiset mahdollisuudet. Erilaiset analysointiohjelmat antavat tietoa markkinoinnin tehosta. Tärkeää on seurata myös monitorointityökalujen avulla sitä, mitä yrityksestä kirjoitetaan Internetissä.

Summa summarum
Internet antaa markkinoinnin toteutukseen ja seurantaan ihan uudenlaisia mahdollisuuksia. Suurin muutos on ilmiselvästi interaktiivisuus, se että Internetin ansiosta markkinointiviestin vastaanottaja voi reagoida saamaansa viestiin välittömästi. Sosiaalisessa mediassa viestin saaja voidaan valjastaa myös viestinviejäksi omissa sosiaalisissa verkostoissaan.

Markkinoinnin suunnittelun puolella Internetin vaikutus ei ole niin suuri vs. aikaa ennen Internetiä.

Miten hyvin Sinä hallitset sähköisen markkinoinnin? Haluatko testata?

1 kommentti: