maanantai 20. helmikuuta 2012

Internet-markkinointi case - tehtävä nro 10

Mietin pitkään, uskallanko painaa tämän tehtävän Julkaise-nappia. Kirjoitin luonnoksen. Kävin välillä lukemassa huikaisevista markkinointikampanjoista kurssikaverieni sivuilta. Islannista. Aurinkomatkojen menestyksestä. Omaa casea etsiessä löysin myös kiinnostavia esimerkkejä. Tämä alla esittelemäni case on kokemus pienestä markkinointikampanjasta. Tiedän, että se ylittää hädin tuskin tehtävän toimeksiannon alarajan. Silti halusin kertoa tämän tarinan. Pieni tarina opetti minulle tärkeitä asioita. Painan Julkaise-nappia.

Yrityksen lähtötilanne ennen markkinointikampanjaa
Tehtävässä toimeksiantona oli esitellä case Internet-markkinoinnista. Esimerkkini liittyy vapaa-aikaan, ja se on Forever kuntoklubien ketju, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2002. Yritys palvelee niin yksityisiä liikkujia kuin yritysasiakkaitakin. Olemassa olevat asiakaat oli saavutettu erilaisten kampanjoiden ja henkilökohtaisten kohtaamisten kautta, mutta Internetin kautta uusia asiakkaita ei yritykselle tullut juuri lainkaan. Yrityksen Internetsivut toimivat lähinnä tiedonvälityksessä asiakkaille.

Internet-markkinointikampanja
Forever aloitti Internet-markkinoinnin yhteistyössä Saleslionin kanssa aluksi Googlen hakusanamarkkinoinnilla. Yrityksessä oivallettiin, että Internet-markkinointi on pitkäjänteistä työtä. Foreverin Internetsivuja on optimoitiin ja sisältöä uudistettiin. Yrityksen Internet-sivut laitettiin uusiksi niin, että asiakaan on helppo jättää siellä yhteystietonsa. Näin yritys voi hyödyntää kontaktitietoja omassa myynnissään. Yritys on jatkuvasti kehittänyt Internetmarkkinointiaan entistä monisäikeisemmäksi.

Kuva. Foreverin etusivulla asiakasta houkutellaan jättämään yhteystiedot nopeasti!

TULOKSET: Verkon vetovoimalla tuhansia kontakteja ja merkittävää myyntiä
Internet-markkinoinnin aloittamisen jälkeen saavutetut tulokset ovat olleet mitattavia. Verkon kautta tulevien liidien määrä on kasvanut tasaisesti alun nollasta neljääntuhanteen. Tällä hetkellä kaikista uusista Foreverin asiakkuuksista tulee Internetin kautta jo 15 %. Nämä asiakkaat ovat jättäneet myös Foreverille internetissä yhteystietonsa. Internetmarkkinoinnin selkeä mitattavuus on menestyksen keskeinen elementti.

Pohdintaa markkinointi-casesta
Tiedot Foreverin markkinointicasesta löytyvät osoitteesta: http://www.saleslion.fi/testi-2/
Sivulla ei ollut tarkempaa tietoa Foreverin hakusanamarkkinointikampanjasta. Oletan, että kohderyhmän siinä ovat olleet aktiivisesti liikuntaa harrastavat eri ikäiset kuluttajat, koska Foreverilla on myynnissä klubikortteja aina 4-vuotiasta senioreihin saakka. Kampanjan tavoitteena oli saada uusia asiakkaita Internet-markkinoinnin avulla.

Hakusanamarkkinointikampanja sai aikaan "lumipalloilmiön". Siitä lähti liikkeelle todellinen oppimisprosessi. Yrityksessä ymmärrettiin mm. hakukoneoptimoinnin ja nettisivujen uudistamisen merkitys. Myös miten  tärkeää on saada nettisivulla kävijöiden yhteystiedot, joita voi sitten jatkossa hyödyntää sekä markkinoinnissa että myynnissä. Jatkuva testaaminen ja tulosten seuraaminen. Tulokset ovat kasvaneet pitkäjänteisen ja määrätietoisen toiminnan kautta.

Tärkeä oppi
Tämä tarina kosketti minua siksi, että olen parhaillaan lähdössä kollegoideni ja Savonlinnan seudun matkailuyritysten kanssa tavoittelemaan uusia asiakkaita kansainvälisiltä Internetin jakeluteiltä. Tulemme kokeilemaan hakusanamarkkinointia, kuten Forever. Meilläkään ei ole rahaa tehdä suuren suuria kertakampanjoita. Siksi oli tosi rohkaisevaa lukea, että menestyä voi myös ilman suuren suuria kertakampanjoita. Matkallamme tarvitsemme Foreverin tavoin pitkäjänteistä työtä, toiminnan napakkaa analysointa ja sen kautta resurssien keskittämistä oikeisiin asioihin.

Kari Harju Saleslionilta tiivistää mielestäni asian hienosti: ”Ideana oli, ettei tehdä kalliita kertakampanjoita, vaan pitkäjänteistä työtä tulosten eteen. Kokeilemme jatkuvasti uusia ideoita ja opimme tuloksista." Tätä samaa toivon tulevaisuudelta: pitkäjänteistä työtä, uusien ideoiden kokeilua ja tuloksista oppimista! Forever :-)!


2 kommenttia:

  1. Moi Jaana! Olipas ilo lukea tätä sinun kirjoitustasi. Olit saanut sen todella hyvin jäsenneltyä ja kiinnostavaksi kokonaisuudeksi. Varsinki alun metateksti omasta uskalluksestasi julkaista juttua toimi erittäin hyvin kiinnostuksen herättäjänä. Kiitos! :)

    VastaaPoista
  2. Tämähän oli loistoesimerkki, aivan yhtä hyvä kuin muutkin.

    VastaaPoista