lauantai 18. helmikuuta 2012

Referaatti artikkelista - tehtävä 1

Artikkeli: EXPLORING THE IMPACTS OF BLOG MARKETING ON CONSUMERS
I-PING CHIANG AND CHUNG-HSIEN HSIEH
National Taipei University, Taipei, Taiwan, ROC
SOCIAL BEHAVIOR AND PERSONALITY, 2011, 39(9), 1245-1250
© Society for Personality Research


Blogimarkkinoinnista ja tutkimuskysymyksistä
Tutkijat Chiang ja Hsieh tutkivat tutkimuksessaan blogimarkkinoinnin vaikutuksia kuluttajaan. Blogit ovat olleet Web 2.0 kehityksessä mukana alusta saakka. Perinteisessä mediassa informaation välittäminen on yksisuuntaista, mutta blogien myötä informaation välittäminen sai uudenlaisen interaktiivisen luonteen, jota monet yritykset ovat käyttäneet tuottoisasti hyväkseen.

Chiang ja Hsieh pyrkivät tutkimuksessaan vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:
1) Miten blogityyppi liittyy kuluttajan saavuttamiseen?
2) Mitä tekijöitä blogissa pitää olla, jotta se toimisi tehokkaasti markkinointikampanjassa?
3) Miten blogi voi tehostaa kuluttajan halua ostaa?
4) Onko markkinoitavíen tuotteiden kategorisoinnilla utilitaristisiin tai hedonistisiin vaikutusta yllä oleviin kysymyksiin?

Blogin ominaisuuksien ja motivaation välinen suhde
Frambach, Roest ja Krishnan (2007) teorian mukaan ostotapahtumassa on kolmivaiheinen: esihankinta, ostaminen ja jälkihankinta. Chiang ja Hsieh keskittyvät tutkimuksessaan ensimmäiseen vaiheeseen, koska kuluttaja tuossa vaiheessa hankkii tietoa tuotteesta. Tässä vaiheessa kuluttaja on hankkii tietoa myös muilta kuluttajilta, jotka ovat tuotteen äskettäin hankkineet.

Huang, Chou ja Lin (2008) ovat tutkimuksissaan luokitelleet neljä motivaatiotekijää lukea blogeja: ihmistenvälinen tiedonvaihto; informaation hakeminen, viihde ja trendien seuraaminen.

De Wulf, Schillewaert, Muylle ja Rangarajan (2006) ovat todenneet tutkimuksessaan, että viihdyttävyys on tärkein ehto sille, että jostakin Internet sivusta tulee suosittu. Blogit tarjoavat interaktiivisen ja jopa persoonallisen ymäristön, jossa kuluttajat voivat etsiä online-tilassa omiin tarpeisiinsa sopivaa tietoa.

Aiempien teorioiden pohjalta Chiang ja Hsieh laativat tutkimukselleen seuraavat hypoteesit:
H1: Informaation tarve tehostaa blogin interaktiivisuuden, suosion ja erikostumisen tärkeyttä.
H2: Uutuuksien kysyntä tehostaa blogin interaktiivisuuden, suosion ja erikostumisen tärkeyttä.
H3: Käyttömukavuus tehostaa blogin interaktiivisuuden, suosion ja erikostumisen tärkeyttä.

Blogin ominaisuuksien ja ostoaikomuksen suhde
Park, Lee, and Han (2007)  totesivat, että kun kuluttajien arvostelujen määrä kasvaa, se voi vaikuttaa potentiaalisen ostajan haluun hankkia tuote, koska hänelle syntyy vaikutelma  siitä, että monet ovat sen jo ostaneet tuotteen.

Tutkijoiden Chiang ja Hsieh seuraavat hypoteesit ovat:
H4: Interaktiiviset blogit voivat kasvattaa kuluttajan ostoaikomusta.
H5: Blogin suosio voi kasvattaa kuluttajan ostoaikomusta. Blogeissa keskustellaan yleisesti sellaisista kysymyksistä, joita ei käsitellä perinteisessä mediassa, esim. negatiiviset kokemukset, blogit ovat enemmän uskottavia informaationlähteenä.
Blogimarkkinoinnin vaikutus kuluttajiin
Päätekijät blogimarkkinoinnin vaikuttavuudessa ovat McCroskey (1966) mukaan: luotettavuus, erikoistuminen ja houkuttelevuus. Blogien välittämä informaatio on luonteeltaan sisäpiiritietoa, ja se pyrkii vaikuttamaan kuluttajaan laajemalla asteikolla.

Tutkijat Chiang ja Hsieh määrittelivät vielä yhden hypoteesin:
H6: Blogin erikoistuminen kasvattaa kuluttajan ostoaikomusta.

Tutkimusaineiston keruu
Chiang ja Hsieh  tutkimuskohteena olivat Internetin käyttäjät, jotka olivat käyttäneet blogia tiedonlähteenä uuden tuotteen hankkimiseksi. Tutkimukseen valituilta edellytettiin blogien lukemisesa keskitasonkokemusta. Kerran kuussa blogeja lukevia ei hyväksytty tutkimukseen.

Mittaaminen
Tutkimukseen osallistui 965 henkilöä, joista 43,9% raportoi lukevansa blogeja päivittäin.
Tutkmuksessa mitattiin seitsemää tekijää: informaation tarve, uutuuden tarve, helppokäyttöisyyden vaatimus, suosittuus, erikoistuminen ja ostoaikomus.

Tutkimustulokset
Tutkimuksessa havaittiin, että blogimarkkinoinnin tulisi olla helppokäyttöistä ja sen tulisi olla interaktiivista, online keskustelua, suosittua ja erikoistunutta. Bloissa pitäisi olla mahdollisuus nopeaan päätöksen tekoon.

Informaation tarpeen havaittiin olevan suhteessa interaktiivisuuteen, mikä tutkijoiden mielestä viittaa siihen, että kuluttajalla on monia vaihtoehtoisia tuotteita, joiden kesken valita, joten kuluttaja haluaisi kuulla muiden kokemuksia tuotteista.  Tämä on samansuuntainen löydös kuin Song ja Zinkhan (2008) tutkimuksessa. He havaitsivat, että kun blogin ylläpitäjä personoi tietoa, tämä nosti interaktiivisuutta blogissa, samoin lukijat saivat enemmän hyötyä luettuaan blogin.

Uutuuden tarpeeseen tietoa etsivät keskittyivät enemmän suosittuun ja erikoistumiseen päätöksenteossa.

Erikoistumisessa tiedon vakuuttavuutta oli tyypillisesti parannetty asiantuntijan esityksellä, tämä lisäsi tiedon uskottavuutta.

Uusia blogipalveluja syntyy jatkuvasti, siksi tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia enemmän blogien markkinointivaikutuksia, myös eri maiden välillä.

Referaatin laati Jaana Konssti

3 kommenttia:

  1. Olipas kiva huomata Jaana, etä olit valinnut itselleni läheisen aiheen tutkimusreferaatin kohteeksi - kiitos siitä :) Mielenkiintoista tekstiä. Oman referaattini yhteydessä latasin itselleni sähköpostiin jo liudan muitakin blogeja koskevia tutkimuksia, joihin voin syventyä sitten kun taas vapaa aikarako löytyy. Uutta on hyvä oppia ja niistä saa ideoita, mutta toisaalta olen huomannut, että välillä on hyvä myös katsoa lähelle eikä mennä merta edemmän kalaan. Esim. omien blogisuunnitelmieni suhteen olen paljon mietiskellyt sitä, että millaista blogia itse haluaisin lukea ja millaista markkinointia nähdä/kokea niissä blogeissa, joita itse seuraan.

    VastaaPoista
  2. Hei Mari! Sorry ihan törkeän pitkä vastausaika! Minä olen ollut elämäni flunssassa, influenssa ja keuhkoputkentulehdus. Kohta kaksi viikkoa, ja vieläkään en ole kunnossa. Kiinnostavaa, että blogimarkkinointia tutkitaan. Minustakin oli mielenkiintoista lukea siitä, kun varmasti tulemme kanssasi tekemään yhteistyötä :)!

    VastaaPoista
  3. Tähän mennessä yksi parhaista referaateista rakenteeltaan.

    VastaaPoista