perjantai 3. helmikuuta 2012

Oppimismatka alkaa asenteesta!


Mielestäni oppimisessa kaikken tärkeintä on motivaatio ja asenne. Ennen ensimmäisiä opiskelupäiviä Haaga-Heliassa minulla oli motivaatiota ihan liikaa, mutta asennetta aivan liian vähän. Odotukseni opintojen suhteen olivat ihan huipukorkealla. Olin niin innoissani, että pääsin näihin opintoihin. Koko syksyn olen omatoimisesti ja kollegoideni avulla yrittänyt päästä selville Internetin ihmeellisestä maailmasta. Ja nyt sitten pääsisin oikein huippuopettajien oppiin. VAU!

Ryhmätöitä tehdessä tuli sitten paha romahdus. Rakkaat opiskelijatoverini, lämmin kiitos teille avusta ryhmätöissä, mutta rehellisyyden nimissä, se oli minulle aika järisyttävä kokemus. Meidän ryhmän osaaminen oli aika onnetonta, ja minä olin ehdottomasti se heikoin lenkki. Odotukseni romahtivat, syvälle ja kovalla vauhdilla. Elämä on kuitenkin sen verran opetanut, että yleensä pettymyksiä kohdatessa on katsottava myös peiliin. Niinpä olen pari päivää nyt ensiksi miettinyt omaa asennettani. Kuvaan asennetta kulkuneuvolla. Nyt minun on aika valita sopiva kulkuneuvo tälle oppimismatkalle.

Oppimismatkani kulkuneuvo

Olen luonteeltani ralliautoilija. Kesällä viiletän kilpapyörällä pitkin Savonlinnan seutuja. Mitä enemmän vauhtia elämässä, työssä ja vapaa-aikana, sitä viihtyisämmäksi tunnen oloni. Parin päivän aikana olen tajunnut, että tätä oppimismatkaa ei tehdä ralliautolla eikä kilpapyörällä. Nyt on asennemuutoksen paikka. Vauhtia vähemmän, aikaa ajattelulle ja uuden opettelulle. Enemmän kärsivällisyyttä. Menopelini tälle opintomatkalle on Lada Niva. Tämä oppimismatkani on kuin Lada Niva safari Kuus-Hukkalassa. Vauhtinopeus ei ole huima, mutta mieletön kokemus kokonaisuutena. 
http://www.kuushukkala.com/pages/suomi/aktiviteetit/maastoautosafari.php


 Lada Niva safarilla Kuus-Hukkalassa joulukuussa

Matkareitin suunnittelu


Oppimismatkan menopelin valinnan jälkeen olo on mukava. Tiedän, että tällä matkalla on ojanpohjia, kuten tuossa yllä olevassa kuvassa. Ojanpohjalla ollessa voi käydä niin, että en pääse eteen enkä taaksepäin omin avuin, kuten ei kuvassa oleva kuljettajakaan. On kuitenkin turvallista tietää, että tarvittaessa saan apua.  Aion tulevina kuukausina nauttia uuden oppimisesta. Yritän olla kärsivällinen, ja oppia kaikissa mahdollisissa tilanteissa, myös ryhmätöissä :) :) :)!

Tervetuloa mukaan oppimismatkalle!





5 kommenttia:

  1. Moi Jaana! Täällähän näyttää hyvältä! Aivan loistavaa! :)
    Mieletön tuo sinun vertauksesi tuohon oppimiskulkuneuvoon. Täytyy itsekin miettiä millä tässä mennään.. Luulen että mulla on käytössä riksa. :) Otan kyytiin mukaan jonkun aina matkan varrelta ja jaan oppimiseni hänen kanssaan. Mutta matkan teko tapahtuu minun vauhdillani, sen mukaan kun kuntoa riittää. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Veera! Olin vastaavinani sinulle tähän viestiin jo aikaa sitten, mutta vasta nyt tajusin, että vastaus ei ole tullut näkyviin! Olisinkohan katsellut vain esikatselua, ja painanut sitten ralliauton kaasua tehtävien pariin??? Poor me, vauhdin hiljentäminen on vaikeaa....

      Kiitos sinun riksakyydistä ekalla lähijaksolla. Pelastit minun päivät siellä :)! Nauti lumilautailusta ennen seuraavaa lähijaksoa!

      Poista
  2. Jaana, olet tsemppaaja! Olemme kulkeneet yhteistäkin matkaa ja tiedän että edetäksesi vauhdilla et tarvitse edes menopeliä. Menet pelkällä jalkapatikallakin aina täysillä - korot laulaen. Samoin teet työtäsi ja varmasti opintojasikin - aina täysillä, täydellisyyttä tavoitellen, itseäsi säästämättä. Ja asennetta, sitä sinulla on enemmän kuin kellään muulla tuntemallani ihmisellä - jo tämä kirjoitus on osoitus siitä! Hyvää matkaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ninnu! Kiitos, ihan sydämestä :)! Sinä olet se, joka osaa aina tsempata! Ihana, että olemme nyt taas yhdellä monista mukavista seikkailuista! Hyvää matkaa meille ja kaikille kurssikavereille!

      Poista
  3. Hyviä oivalluksia. Tällä kertaa opettamismetodit todellakin ovat hieman toiset. Mielestäni erikoistumisopintoihin kuuluu olennaisena osana tiedon itsenäinen etsiminen ja sen hyödyntäminen toinen toisiltanne oppien, sillä olette jo pikkuhiljaa siinä vaiheessa, että ette enää kädestäpitelijää edes tarvitse.

    VastaaPoista