lauantai 18. helmikuuta 2012

Hakoneoptimointi - tehtävä nro 7 uusi versio :)

Vielä muutama kuukausi sitten kuvittelin, että hakukoneoptimointi on vain joidenkin todella korkealla hyperavaruudessa kiitävien nörttien hallinnassa olevaa toimintaa. Niinpä päätin sitten perehtyä asiaan. Voisiko hakukoneoptimointia tehdä vähän kokematonkin nörtti? Mitä hakukoneoptimointi on ja miten sitä käytännössä tehdään?

Hakukoneoptimoinnin idea
Hakukoneoptimointi on suomennos sanoista Search Engine Optimization (SEO). Käytännössä se tarkoittaa verkkosivujen suunnittelu- ja toteutusprosessia, jonka päämääränä on kävijöiden kasvattaminen hakukoneiden maksuttomista hauista. Hakukoneoptimoinnin pitäisi olla jatkuvaa, ei pelkästään kertaluontoinen toimenpide!

Hakukoneoptimoinnissa on tärkeää muistaa, että koneet lukevat html-tekstiä. Testaa sivusi html-tekstin toimivuus täällä: http://validator.w3.org/

Hakukoneoptimoinnin keskeiset toimenpiteet

Hakukoneoptimoinnin viisi keskeistä toimintoa, joiden avulla voit parantaa sivujesi näykyyttä ovat:
1. Avainsanakartoitus
2. Title eli otsikko tagi
3. Leipäteksti
4. Meta-teksti
5. Sisäinen ja ulkoinen linkittäminen

1. Avainsanakartoitus
Ota selvää, millä hakusanoilla asiakkaasi hakevat oman yrityksesi kaltaisia tuotteita/palveluja hakukoneilla. Nämä sanat ovat ns. avainsanoja, joita tarvitset jatkossa.

2. Title eli otsikko tagi
Hakukonehauissa erittäin merkittävällä sijalla on Title eli otsikko -tagi. Tämän otsikon tulisi olla lyhenelmä eli referaatti koko sivun sisällöstä. Hakukoneet näyttävät tämän Titlen koko sivun otsikkona, joten otsikon pitäisi olla kiinnostava. Jos onnistut käyttämään sivustosi Titlessä juuri niitä hakusanoja, joita hakukoneella tietoja etsivä käyttää, mahdollisuutesi tulla huomatuksi kasvaa.

Käytännössä otsikko tagi sekä alla olevat hakukoneoptimoinnin toimenpiteet tehdään nettisivujen hallintajärjestelmän puolella, jonne pääset admin-tunnuksilla.

         Muutamia avainasioita ja sääntöjä otsikko tagista:
  • Nyrkkisääntönä max 80 merkkiä
  • Keskeisimmät avainsanat ja fraasit tagin alkuun
  • Jos sana on otsikossa sen tulee esiintyä hyvin myös sisällössä
  • Title eli otsikko pitää todella vastata sisältöä

 

3.Leipäteksti eli sivustojen sisältöteksti

Sivulla oleva leipäteksti on Title-elementin ohella tärkeimpiä sivun sisäisiä tekijöitä hakukoneoptimoinnissa, koska hakukonerobotti käsittelee myös sivuston sisällön. Jos otsikko ja sivun sisältö eivät vastaa toisiaan, robotti ei nosta sivustoa korkealla.  

         Tässä joitakin periaatteita leipätekstin kirjottajalle:
  • Kävijät ovat lyhytjänniteisiä ts. anna heille tieto tai palvelu heti.
  • Tee selkeä sivusto, kävijä ymmärtää asiasi helpommin ja arvostaa tätä.
  • Avainsanoja kannattaa käyttää kohtuudella koko tekstin matkalla alusta loppuun, mutta erityisesti aivan tekstin alussa.
  • Laita avainsanat ainakin välillä lauseiden ja tagien sisällön alkuun.
  • Pitkissä teksteissä on hyvä käyttää myös tärkeimpien avainsanojen synonyymejä tai muita ilmauksia.
  • Hakukonerobotit pitävät tekstistä, suositus on 300-500 sanaa/sivu!
  • Sivustolla pitäisi olla tekstiä, jota ei ole julkaistu muualla, sitä hakukonerobotit arvostavat.
  • Muista erottua riittävästi.

4. Meta description

Meta description teksti näkyy hakukonehauissa heti Title otiskko-tagin alla (kts. kuva alla.).  Hyvä meta description tiivistää sivun sisällön yksinkertaisesti. Kokonaiset lauseet toimivat parhaiten. Meta descriptionin tehtävänä on kertoa sekä tuotteen tai palvelun hyödyistä että toiminallisuuksista. Muista lopppun kehoitus: lue lisää, katso kuvat, ota yhteyttä! Houkuta asiakas klikkaamaan juuri sinun sivuasi!

          Meta description-tekstissä huomioitavaa:
  • Pidä pituus korkeintaan 156 merkissä: silloin description mahtuu kokonaan Googlen hakutulokseen.
  • Sisällytä tekstiin tärkeitä avainsanoja, joilla haettaessa kuvauksen halutaan näkyvän. 
  • Kirjaa erottava tekijä eli se, mitä hakutulossivun yhdeksän muuta tulosta ei tarjoa.
  • Anna informatiivisia vinkkejä sisällöstä, jotta hakutulos saisi hakijan ”vainuamaan” kiinnostavaa informaatiota. Ei yleisluontoista jaaritusta.
  • Kirjoita luontevasti, jotta hakutulosta olisi houkuttelevaa klikata. Älä tee vain listaa avainsanoista.


 
Kuva 1.
Yllä olevassa kuvassa näkyy pari hakutulosta sanahaulla meta discription. Isommalla keltaisella korostetulla tekstillä  näkyy Title eli sivuston otsikko tagi, sen alla mustalla tekstillä meta description.

5. Linkitys
  • Avainsanat linkeissä: Hakukoneet arvostavat, jos liität sivusi avainsanoja linkkiisi. Vältä liikaa toistoa.
  • Vain samanaiheisia sivuja: Vaihda linkkejä vain samanaiheisten sivujen kanssa. Jos linkki tulee eriaiheiselta sivustolta, hakukone voi jättää linkin huomiomatta.
  • Ehdota linkinvaihtoa: Voit itse ehdottaa linkinvaihtoa esim. yhteistyökumppanillesi.

Yhteenveto hakukoneoptimoinnista
Kun hakukoneoptimointiin vähän perehtyy, huomaa helposti, että ei se ole onneksi mitää avaruustiedettä. Periaattessa sitä voi opetella tekemään ihan kuka tahansa asiasta kiinnostunut. Jos mietitään työelämässä hakukoneoptimointia, se vie työaikaa. Kannattaa varmasti laskea, onko edullisempaa tehdä hakukoneoptimointi itse vai ostaa asiantuntijapalvelua optimoinnin toteuttamiseksi.
Lähteet:  Glenn Murray
                Google
                Ilkka Kauppinen, www.matkailumarkkinointi.com
                Nettibisnes.Info
                Optimointi.com
                Suvi Johansson

11 kommenttia:

  1. Ihan mielettömän hieno hakukoneoptimoinnin esittely! Taidan laittaa omasta blogistani linkin tänne :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos kannustuksesta Tanjotska! Ettet nyt vaan pikkusen liioittele ;), mutta ei se haittaa... tässä vaiheessa tarvitaan kyllä todella kannustusta. Sen verran alussa tämä eEkspertti-matka on vielä...

    VastaaPoista
  3. Kiitos Jaana ja Tanja, joka johdatit minut Jaanan blogille! Etsin muistiinpanojani hakukoneoptimoinnista. Näillä sinun ohjeillasi pitäisi onnistua - tai vika on toteuttajassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Katri! Kiitti kannustuksesta :)! Ps. Sorry pitkä vastausaika, olen ollut elämäni flunssasa...

      Poista
  4. Minä kyllä palaan tälle sivulle varmasti, Jaana! Tuo hakukoneoptimointi tuntuu olevan niin tärkeää, olet listannut hienosti, mitkä asiat pitää pitää mielessä sitä yrittäessä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Heli! Kiitti kannustuksesta! Ensin tuntu ihan utopialle, mutta kun aiheeseen perehtyy, ihan järkeen käyvälle kuulostaa tuo hakukoneoptimointi :-)!

      Poista
  5. Hyvä postaus! Tsekatkaas vielä Ukon ajatuksia aiheeseen liittyen:

    www.ukko.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Ville! Kiitti vinkistä :)! Kävin katsomassa, kaikki tieto on tässä vaiheessa tarpeen...

      Poista
  6. Moikka Jaana! Olipa selkeästi kerrottu! Tähän sinun artikkeliisi palaan sitten ohjeistuksena, kun näitä kaipaan. Kiitos paljon tehdystä työstä! :)

    VastaaPoista
  7. Oikein hyvin paneuduttu asiaan, vaikkei tosin aivan tehtävänantoa seurannutkaan. Mutta tärkeintä oli, että tutustuit asiaan kunnolla.

    Tiesitkö muuten, että blogittamiseen ei oikeasti kuulu jo julkaistujen postauksien poistaminen. Korjaamisestakin pitäisi laittaa selkeästi merkintä, vaikka korjaukset olisivat kuinka pieniä tahansa. Ei se tässä yhteydessä tietenkään mitään haittaa, mutta halusin vain mainita asiasta.

    VastaaPoista
  8. Heippa Ilkka! Tätä postauksien poistamista minun piti itse asiassa kysyäkin, en tiennyt sitä. Kiitos, kun mainitsit!

    VastaaPoista