lauantai 11. helmikuuta 2012

Seth Godin: What Matters Now?

What Matters Now?

Seth Godinin What Matters Now on loistava esimerkki markkinoinnista sosiaalisessa mediassa!
Luottamuksen synnyttäminen, lisäarvon tuottaminen kohderyhmälle ja liikenteen kasvattaminen nettisivuille ovat somemarkkinoinin tärkeitä tehtäviä.

Seth Godin pyysi yli 70 kuuluisaa ajattelijaa kirjoittamaan lyhen kirjoitelman aiheesta What Mattters Now? Mark Hurst totesi kirjan sivulla 18: "Yes, it’s important to know your audience." Seth Godin tuntee sekä lukijansa että käyttämänsä viestintäkanavan ilmeisen hyvin.

Kirjan toimittajana Seth Godin tuottaa lisäarvoa lukijoilleen: a) kirja on ílmainen, b) se on helposti ladattava, c) kirja on helpposti luettavassa muodossa. Tekstit ovat tarpeeksi lyhitä nykyajan hektisessä elämänmenossa, mutta ne antavat kuitenkin lukijalleen ajateltavaa.

Liikenteen kasvattamisen kannalta kirjan toimitustapa on nerokas. Godinilla itsellään on omat lukijat, joille tieto kirjasta leviää oman blogin kautta. Jokaisen artikkelin kirjoittajan sivulla on linkki kirjoittajan omille sivuille tai blogiin, joten liikennettä syntyy Godinin toimittaman kirjan kautta artikkelien kirjoittajien sivuille että kirjoittajien kautta Godinin sivuille. Lisäksi kirjaa on helppo jakaa sosiaalisessa mediassa lukijan omille ystäville.

Siinäpä oppia somemarkkinoinnista!

Miten tätä tietoa voisin sitten soveltaa omassa työssä? Teen työkseni Venäjän kauppaa, joten siihen tämä tieto pitäisi pystyä soveltamaan, sillä muutenhan tiedolla ei ole paljon arvoa, ellei sitä pysty soveltamaan.

Pia Behm kirjoitti blogissaan tutkimuksesta: Social Media Impact on Holiday Travel Planning: The case of the Russian and the FSU Markets. Tutkimuksen mukaan ”Ennen matkaa” –vaiheessa tärkeimmäksi asiaksi vastaajat määrittelivät matkakohteen valinnan ja tiedon etsimisen siitä, mitä matkakohteessa voi tehdä (kursivointi J.K).  45 % venäläisistä vastaajista käytti sosiaalista mediaa tähän tarkoitukseen.

Haluaisin kokeilla Seth Godinin mallilla ekirjaa, jossa olisi venäjäksi kirjoittettuja pieniä tarinoita siitä, mitä Savonlinnan seudulla voi tehdä. Pitäisikö pyytää aluettamme myyviä matkanjärjestäjiä ja joitakin vakituisia asiakkaita kirjoittamaan eri aiheista - mm. kalastuksesta, sienestyksestä, marjastuksesta, suomalaisesta ruuasta ja kultuurista - ja koota kirjoitelmat kirjaksi, jota matkanjärjestäjät voivat levittää omilla sivuillaan ja Savonlinnan Seudun Matkailu sekä alueen yritykset omilla sivuillaan?

9 kommenttia:

  1. Loistavaa Jaana, sinä löysit sen pihvin, joka minulta jäi huomaamatta kun takerruin liikaa tekstin sisältöön. Pohdin kovasti mitä tekemistä Godinilla on matkailun sähköisen liiketoiminnan kanssa, mutta tässähän se vastaus sitten tuli. Spasibo Jaanotska:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti kannustuksesta Pia! Rehellisesti sanottuna meni kyllä pari päivää miettiessä itselläkin, että miksi tämä tehtävä? Olin kyllä alusta asti varma, että joku syy tähän on, ei se Ilkka meillä filosofiaa huvikseen luetuta. Vaikka ihan hyviä ajatuksia siellä olikin.

      Pihvi löytyi, mutta muuten bloggaus on laadultaan aika surkea, meinasin jo kommentoida sitä itsekin. Tein sen eilen illalla, takana noin 90 tunnin työviikko, joten ajatus ei ollut ihan parhaimmillaan.

      Otsikko ei voisi varmaan vähempää kiinnostaa, jos saisi RSS syötteenä, jokun sähkoisen liiketoiminnan opiskelijan kommentin Seth Godinista tuolla otsikolla. "Loistava esimerkki SOME-markkinoinnista" otsikkona olisi luultavasti purrut paremmin. Väliotsikot puuttuu myös. Mutta onneksi opiskelija voi tehdä virheitä! Tärkeää on vain oppia niistä :)!

      Poista
  2. Kiitos myös minulta hyvästä pihvistä, Jaana ystäväiseni :) Tarinoita Saimaalta ja Savonlinnan seudulta - niitä tässä itsekin mietiskelen. Ei pelkästään, että itse omia tarinoita kertoisin, vaan myös että voisin toimia yhtenä tarinoiden kokoajana ja niiden edelleenjakelijana. Luulen, että kunhan me kaikki viisi Savonlinnan seudun naista ollaan tämä koulutus käyty, niin meillä on aikamoinen ideapankki valmiina Internetmarkkinoinnin suhteen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hello Mari! Tarinoita tarvitaan, ja on tosi ihana, kun sinä alat niitä kirjoitella :)!

      Poista
  3. Olipa mielenkiintoista lukea blogisi. Ajattelit asian ihan eri kantilta kuin minä ja keksit miten hyödyntää kirjan julkaisumallia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Annakaisa! Kiitti kannustuksesta! PS. Sorry tosi törkeän pitkä vastausaika, minä olen ollut ihan hirveässä flunssassa....

      Poista
  4. Hyvä Jaana! Sait kaivettua Godinin tarjoaman pihvin miten markkinointi toimii somessa. Itse kirja ei antanut kuin joissain kohdin ajateltavaa. Mekanismi on mielenkiintoinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Jere! Kiitti kommentista! Minustakin se mekanismi oli aika huippu :)! Kiva, kun voidaan oppia guruilta!!!

      Poista
  5. Mahtavaa vuoropuhelua! Juuri näin.

    Kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa tarkkaan harkita keneltä pyytää kirjallisia tarinoita, sillä tekstin tuottaminen on syystä tahi toisesta melko vaikeaa monelle matkailutoimijalle.

    VastaaPoista