lauantai 21. huhtikuuta 2012

Yrityksen e-Strategia

Tässä tehtävässä pohdin vision merkitystä yrityksen sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa.

Visio
Yrityksen visiolla eli tulevaisuuden tavoitetilalla on suuri merkitys yrityksen sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa. Visio määrittelee mm. missä markkinassa, millä tuotteilla tai palveluilla yritys toimii ja kilpailee sekä kertoo karkealla tasolla yrityksen kannattavuustavoitteet ja liikevaihdon kasvutavoitteet.

Strategia
Strategia kuvailee tarkemmin kriittisiä menestystekijöitä ja toimenpiteitä, joilla visiossa ilmaistuihin tavoitteisiin päästään. Strategiassa osoitetaan numeeriset tavoitteet ja keskeiset toiminnan mittarit, joilla vision toteutumista seurataan. Visio ja strategia auttavat yhdessä määrittelemän yrityksen operaatiomallin eli kuvauksen yrityksen toiminnasta käytännössä. Tämä yrityksen toimintatapa voidaan kuvata perus- ja tukiprosesseina. 

Sähköinen liiketoiminta
Sähköinen liiketoiminta perustuu yrityksen perus- ja tukiprosesseihin eli yrityksen operatiiviseen toimintaan. Käytännössä yrityksen sähköisessä liiketoiminnassa yrityksen liiketoiminta siirretään tietoverkkohin, joita hyödynnetään yrityksen sisäisissä ja ulkoisissa toimissa. Näitä prosesseja ovat myynti, asiakaspalvelu, viestintä, markkinointi, maksuliikenne, hankinnat, varastonhallinta ja jakelu.

Yrityksen e-Strategia
E-strategiaa laadittaessa tulisi ensin tehdä analyysi lähtötilanteesta, mm. yrityksen keskeiset tuotteet ja palvelut sekä yrityksen asiakkaat ja jakelukanavat. Lähtötilanteessa on syytä kartoittaa myös yrityksen sähköisen osaamisen tarpeet.Tärkeää on myös kuvata yrityksen asema markkinoilla eli kilpailutilanne. Lisäksi tulisi kuvat yrityksen perus- ja tukiprosessit, koska nämä ovat juuri ne prosessit, jotka siirretään sähköiseen muotoon. Näistä prosesseista voidaan sitten tehdä suunnitelmat sähköisen liiketoimintaan tarvittavasta teknologiasta. Toisin sanoen eStrategia liittyy kiinteästi yrityksen liiketoimintastrategiaan, johon liittyvät sekä markkinointistrategia että teknologia.

Vision vaikutus e-Strategiaan
Yrityksen visio vaikuttaa sähköisen liiketoiminnan strategiseen suunnitteluun. Yksi esimerkki vision vaikutuksesta on yrityksen kasvutavoitteet. Jos yrityksen visiona on laajentaa toimintaa useaan eri maahan vs. jatkaa toimintaa kotimaassa, näissä kahdessa eri vaihtoehdossa yrityksen liiketoiminnan tavoitteet, markkinointi ja käytännön toimintaprosesit ovat hyvin erilaiset. E-Strategia on kiinteässä yhteydessä liiketoimintastrategiaan, sekä  markkinointiin ja teknologiaan, joten visiolla on vaikutusta sähköisen liiketoiminnan strategiseen suunnitteluun.


1 kommentti:

  1. Kyllä Jaana, hyvin kirjoitat.

    Visio on siis usean vuoden tavoitetila, mutta muuttavassa maailmassa sitä ja myös strategiaa tulee tarkastella lyhyelläkin aikasyklillä. Internet ja sähköistämisen paine on aiheuttanut / mahdollistanut sen.

    Yritykselle tulisi mielestäni olla ns. imagollinen visio ja toiminnallinen visio. Imagollinen ohjaa markkinointi- ja viestintätoimia ja toiminnallinen henkilöstöpolitiikkaa ja käytännön arkea.

    Lisäksi Ns. strategisia perusolettamuksia tulisi yrityksessä arvioida jatkuvasti. Eli mitkä ovat e-busineksen perusolettamukset, joiden varaan rakennamme? Muuttuvatko ne kuinka usein? Teillä esim. Venäjän kasvava markkina tai tietyn tuotteen esim. Oopperajuhlat jatkuvuus saatikka henkilöstömuutoksista tms.

    e-strategiassa painopistealueet ja tavoitteet liiketoiminnalle valitaan yrityksen koon, asiakkuuksien, ja toimia-alan tai osaamisen pohjalta.

    PK-yrityksissa strategiaa tai toimenpiteitä suunnitellaan valitettavan usein ilman dokumentoitia ja näin ollen asiat jäävät toteuttamatta ja strategia jalkauttamatta.

    VastaaPoista