perjantai 27. huhtikuuta 2012

Valmimatka- ja kuluttajansuojalaki matkailukaupassa

Lainsäädäntö vaikuttaa kaupankäyntiin myös matkailualalla. Valmismatkalaki, laki valmismatkaliikkeista ja kuluttajansuojalaki pvat keskeisiä matkailualaa sääteleviä lakeja. Käsittelen tässä postauksessa näitä lakeja. Vastaan mm. seuraaviin kysymyksiin: Missä niitä sovelletaan ja miten?Mitä tarkoitetaan sillä, että kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä?Mitä tietosuoja tarkoittaa kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa? Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä?

Valmismatkalaki

Valmismatkalain mukaan valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelusten yhdistelmää, johon sisältyy vähintään: kuljetus ja majoitus; tai kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus. Valmismatkalakia sovelletaan sekä matkan markkinointiin että sopimuksiin matkanjärjestäjän ja kuluttajan välillä.
Laki valmismatkaliikkeistä velvoittaa valmismatkoja myyvät rekisteröitymään Kuluttajavirastolle ennen toiminnan aloittamista. Kuluttaja voi käydä varmistamassa ennen matkan maksamista, että matkaa myyvä liikkeenharjoittaja on varmasti rekisteröity valmismatkaliikkeen harjoittaja, ja että sen vakuudet ovat riittävän suuret. 

Matkanjärjestäjän oikeudet ja velvollisuudet valmismatkalain mukaan
 
Valmismatkanjärjestäjä on velvollinen ilmoittamaan matkaesitteessä kuluttajalle matkaan liittyvät keskeiset tiedot, matkakohde, matkan kesto, matkareitti, kulkuväline, majoituksen tiedot, myös matkan kokonaishinta, ja mitä se sisältää. Samoin matkanjärjestäjä on velvollinen ilmoittamaan kuluttajalle sopimusehdot joko kirjallisesti tai sähköisesti ennen kuin kuluttaja päättää sopimuksen tekemisestä. Käytännössä sopimus syntyy ulkomaille kohdistuvassa matkassa, kun kuluttaja maksaa matkan varausmaksun tai osan matkan hinnasta. Matkanjärjestäjä voi muuttaa matkaa koskevia tietoja tai  sopimusehtoja vain, jos on varannut itselleen oikeuden muutoksiin. Valmismatkalaissa määritellään myös millä ehdoilla matkanjärjestäjä voi peruuttaa matkan tai muuttaa matkan hintaa.

Kuluttajan oikeudet ja velvollisuudet valmismatkalain mukaan

Valmismatkalaissa määritetään millä ehdoilla kuluttaja voi luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa henkilölle, joka täyttää sopimuksessa mainitut ehdot, samoin laki määrittää, milloin ja minkälaisilla ehdoilla kuluttaja voi peruuttaa matkansa. Kuluttajan velvollisuudeksi laki määrittelee mahdolisissa virhetilanteissa velvollisuuden virheilmoituksesta.

Kuluttajasuojalaki

Kuluttajansuojalaki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille. Lakia ei sovelleta kahden kuluttajan tai kahden elinkeinonharjoittajan välisessä kaupankäynnissä.
Kuluttajasuojalain tarkoituksena on suojata kuluttajan oikeus saada juuri sellainen tuote tai palvelu jonka hän haluaa. Lain mukaan kuluttajan velvollisuus on maksaa tavaran tai palvelun hinta kokonaan ja sovittuna aikana. Myyjän velvollisuutena on toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana ja sovittuun hintaan. Tavaran tai palvelun ostaminen tarkoittaa käytännössä sopimuksen tekemistä myyjän ja ostajan välillä. 
Kuluttajansuojalaki on pakottavaa oikeutta, eli elinkeinonharjoittaja ei voi sopimusehdoilla tms. vapauttaa itseään lain säännöksistä eikä hän voi heikentää kuluttajan suojaa tekemällä kuluttajasuojalain vastaisia sopimuksia.

Tietosuoja verkkokaupassa

Verkkokaupan luonteeseen kuuluu se, että asiakkaat rekisteröityvät kauppaan ja täyttävät kaupan toteuttamiseksi henkilötietoja itsestään. Käytännössä verkkokauppiaat pitävät asiakasrekistereitä, joten heidän on huomioitava toiminnassaan joitakin tietosuojaan liittyviä asioita.
Suomessa verkkokauppan tietosuojasta säädetään tietosuojalainsäädännössä, kuten henkilötietolaissa sekä sähköisen viestinnän tietosuojalaissa. Tietosuojalla tarkoitetaan yksityisyyden suojaamista ja käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että henkilötietoja käsitellään niin, että se suojaa yksilön yksityisyyttä. Suomessa tietosuojaa valvoo tietosuojavaltuutettu. Tietosuojalain mukaan rekisterinpitäjällä on joitakin velvollisuuksia ja vaatimuksia:

Suunnitteluvelvoite, jonka mukaan henkilötietojen käsittely pitää suunnitella ja määritellä ennen henkilötietojen keräämistä. 

Tarpeellisuusvaatimus, joka tarkoittaa sitä että käsiteltävien henkilötietojen tulee olla tarkoituksen kannalta tarpeellisia.

Virheettömyysvaatimus tarkoittaa sitä, että rekisterinpitäjä huolehtii tietojen ajantasaisuudesta niin, ettei käytä virheellisiä, epätäydellisä tai vanhentunteita tietoja.

Huolellisuusvelvoite tarkoittaa sitä, että verkkokauppassa yrityksen tulee käsitellä henkilötietoja niin, etteivät ne joudu ulkopuolisten käsiin.

Tiedonantovelvoite tarkoittaa sitä, että rekisterinpitäjän tulee antaa rekisteröidylle tieto hänen antamiensa henkilötietojen käsittelystä ja käytöstä. Käytännössä tämä tehdään tietosuojaselosteen avulla.

Verkkokaupan rekisterinpitäjän tulee laatia rekisteriseloste, josta ilmenevät seuraavat lain määrittelemät asiat, josta ilmenee:
1) rekisterinpitäjän ja tarvittaessa tämän edustajan nimi ja yhteystiedot;
2) henkilötietojen käsittelyn tarkoitus;
3) kuvaus rekisteröityjen ryhmästä tai ryhmistä ja näihin liittyvistä tiedoista tai tietoryhmistä;
4) mihin tietoja säännönmukaisesti luovutetaan ja siirretäänkö tietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle; sekä
5) kuvaus rekisterin suojauksen periaatteista.

Rekisteriseloste täytyy lain mukaan olla jokaisen saatavilla, joten tämä kannattaa sijoittaa suoraan verkkokauppasivustolle. 

Etämyyntisäännökset

Etämyynnilla tarkoitetaan kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Etämyyntiä ovat  puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa. Etämyynnin erikoispiirteitä on se, että markkinointi tapahtuu kokonaan sähköpostilla, puhelimella tai muilla viestintävälineillä.

Valtaosaa etämyynnin tuotteista koskee kaupan peruuttamisoikeus, joka kuitenkin aina määritellään sopimusehdoissa. Etämyyntiä koskevat seuraavat säädökset:
Tilauksesta saatava vahvistus, etämyynnin viivästymistä, perumisoikeutta ja perumisilmoitusta ja palautusta koskevat säädökset. 

Kuluttajalla on oikeus saada etämyyntikaupasta vahvistus, jossa on oltava tieto kaupan keskeisistä sopimusehdoista. Tilauksesta saatavassa vahvistuksessa on oltava selkeästi ja ymmärrettävästi seuraavat tiedot: tuotteen pääominaisuudet, tuotteen kokonaishinta, toimituskulut ja maksuehdot,
tarjouksen voimassaoloaika, ohjeet peruuttamisoikeuden käyttämisestä ja yrityksen yhteystiedot, sopimuksen kestoaika ja etäviestimen käyttämisestä aiheutuvat kulut (posti-, puhelin-, verkko- tai TV:n käyttökulut), jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän.


Sopimusten muotovapaus
 
Suomen oikeudessa sopimukset ovat vapaamuotoisia, ellei toisin ole säädetty. Tämä tarkoittaa, että sopimukset ovat sitovia riippumatta siitä, onko ne tehty kirjallisesti vai suullisesti. Sopimusten muotoseikkoja ei ole säädelty millään säädöksillä, joten ne sopimuksen muoto on vapaasti osapuolten muotoiltavissa. 








1 kommentti: