sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Pelimainontaa!

Tässä postauksessani tarkastelen mainontaa peleissä. Tunnustan jo heti alkuun, että nyt olen täysin tuntemattomilla vesillä. Mutta epämukavuusalueelle meneminen tekee ihmiselle hyvää :)! Uusia asioita ei voi oppia ellei rohkeasti kokeile! Ensiksi lämmin kiitos työkaverin teineille ja sukulaislapsille, jotka auttoivat kertomalla, mistä sivustoilta voisin lähteä pelejä etsimään. Aapeli oli heti ensimmäisten joukossa.

Niinpä sitten menin aapeli.com sivustolle. Pelaaminen aloitetaan profiilin luomisella, se onnistui helposti :)!
Profiilini oli "pelkistetty", ja sivulla tarjottiin heti mahdollisuutta ostaa profiilille asusteita, joten päädyin ensiksi vaateostoksille. Ja yllätys, yllätys. Ensimmäisen vaatekappaleen jälkeen aukesi "verkkopankki", jonka näkymä on lähes vastaava kuin oikeissakin verkkokaupoissa. S-pankki, Nordea, Sampo ja Aktia, joten kyllä tässä vahvasti tuli sellainen olo, että mainonnan kanssa ollaan tekemisissä, vähintään piilomainonnan!

Kuva 1. Pankkimainontaa aapeli.com-sivustolla?

Seuraavaksi lataan Aapelista yhden pelin. Näytölle ilmestyy Ifin mainos sillä aikaa, kun peli latautuu! Kokeilen toista pelia, näytöön ilmestyy Ifilorin mainos. Eihän tämä voi olla totta, en olisi ikinä uskonut, että pelimaailmassa tulee mainoksia tällaisella tahdilla. Kolmatta pelia avatessa näyttöön tulee Valion mainos. Nyt otan jo seuraavan pelisivuston auki....

alypaa.com. Ennenkuin ehdin päästä valitsemaan edes peliä, näytössä on Helsingin sanomien, Ifin, ja VR mainos!


Kuva 2. alypaa.com-etusivulla 3 mainosta. 

Lataan alypaa.comissa Virhevisa-pelin. Taas pelin latautuessa näytössä Ifin mainos. Kun peli alkaa, näytön alalaidassa VR-mainos. Valitsen seuraavana sanaristikot pelit. Ja taas näytöllä on VR, If ja Yves Rocherin mainos. Onko tässä jo vähän kohderyhmämainontaa? Voisi olettaa, että tytöt tai naiset valitsevat sanaristikkopelin, joten heti näytöllä on kauneudenhoitoon liittyvä mainos. Valitsen sana-arvauspelin, ja näytöllä on Mamkin mainos. Alan pikkuhiljaa ymmärttää, mitä Ilkka tarkoitti, kun hän lähijaksolla sanoi, että mainosmarkkinoinnin tulevaisuus on peleissä! Vaihdan sivustoa.


http://aly.1001pelit.com/ sivustolla on pelejä joka lähtöön. Avaan ensin pyöräilypelin. 
http://autot.1001pelit.com/micro-bike.html näytölle avautuu Lomarenkaan mainos. 
http://tytot.1001pelit.com/call-me-maybe-dressup.html sivusto on tyttöihin vetoava, joten Yves Rocherin mainos löytyy täältäkin. 



Olen ihan sanaton!!! Sanotaan, että suomalainen ei usko, ennen kuin näkee itse. En olisi ikinä uskonut, että peleissä voi olla näin paljon mainoksia, ellen olisi tehnyt tätä tehtävää! Pelimainonta on lisääntymässä, joten viimeistään nyt olisi ilmeisesti aika perehtyä myös pelimainontaan!







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti